Organiseren kan je leren, hoe chaotisch je ook bent!

“Leren is organiseren… plannen… overzichtelijk houden… schema’s maken en je eraan houden!”. 

Ken je dat? Dat je voor de zoveelste keer te horen krijgt dat je chaotisch bent? Of dat je erachter komt dat je dubbele afspraken hebt gemaakt. Niets is zo vervelend dat jij je realiseert dat je er weer een puinhoop van gemaakt hebt. Organiseren is een vak! Een vak wat voor mij onmogelijk lijkt om onder de knie te krijgen…

AAARGH… CHAOS!

Je kan wel je haren uit je hoofd trekken! Heel het bureau ligt vol met troep (alweer)… Hoe kan dat nou!? Gister had je zo fanatiek alles opstaan ruimen. Oftewel alles wat op je bureau ligt op de grond gooien, vuilniszak pakken en alles van de grond in de vuilniszak gooien. heel efficiënt.. toch?

                                       Het goede voornemen.

Vastberaden loop ik de Hema in. Nee… maar echt.. nu ga ik goed doorpakken! Aangekomen bij het rek van kantoorartikelen, (wat absoluut mijn favoriete gedeelte is van de Hema) zie ik meteen een blok met papier liggen met daarop geschreven: To do-lijst. Ja, dat moet ik hebben dan hoef ik het alleen nog maar in te vullen.  Eenmaal thuis gekomen doe ik meteen alles opschrijven en hang ik het lijstje op de muur. Lekker! wat een goed begin!

                     Volgens mij… ben ik iets vergeten maar wat?

Ook voor je opleiding heb je alles keurig neergezet in je planner (digitaal of lekker old school met pen en papier) want als je het opschrijft vergeet je het niet.                                                                                                                                                Hahaha…. dan ken jij mij nog niet! ik vergeet niet alleen wat de boodschap is, ik vergeet ook dat ik het heb opgeschreven en waar ik het dan überhaupt heb opgeschreven! “Huh!?Wat? Is dit echt gezegd de vorige keer? “. “Ja joh, daar was je bij!”.  “WAARBIJ!?”.

Nog een voorbeeld hiervan is het plannen van dubbele afspraken. Iets wat bij mij (helaas) veel voorkomt, waardoor je een geïrriteerd berichtje krijgt met: “Je zal het wel weer vergeten zijn!”. Ai, wat voel je je dan rot. Je hebt het echt niet zo bedoeld maar je bent het oprecht vergeten! ( en ja dat kan vaker voorkomen!).

                                 Aan alles komt een eind…

Dus ook aan je goede voornemens… hoe goed je bedoelingen ook waren, lang hebben we er niet van kunnen genieten. Binnen no- time was je hele plan alweer in het water gevallen, desondanks je laatste reddingsacties  heeft het helaas niet mogen baten. Maar opgeven? ho maar!.. De kunst zit hem in het herhalen. Ik heb gemerkt dat dit soort dingen (plannen en organiseren) bij mij moeizaam gaat, maar door het blijven herhalen van dingen opschrijven, de lijstjes ophangen, ze goed door te lezen en weer opnieuw het hele riedeltje af te spelen elke dag gaat het uitvoeren van mijn planning steeds beter.

Gouden tip:  Geduld is onwijs belangrijk, niet meteen opgeven als het even tegen zit! Ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is.. Even diep ademhalen, tot tien tellen en de situatie evalueren. Probeer makkelijke doelen te stellen voor jezelf, die zijn namelijk ook makkelijker te bereiken waardoor je gemotiveerd blijft om verder te gaan!

Liefs,

The vivid mind

Leave a Reply