Energiebesparingsstand…. #Part2

Je had er zo naar uitgekeken… na een druk dagje lekker je bedje in te kruipen. Sterker nog je had vanochtend  het voornemen om vroeg naar bed te gaan! Wonder boven wonder is dat je nog gelukt ook! (want voornemens zijn niet echt je sterkste kant ;)). Klik! Het licht gaat uit en je oogjes gaan dicht. 1… 2… 3… laat de film beginnen.

Op het moment dat jij hebt besloten om te gaan slapen , vinden je hersenen het wel een goed idee om een gezellig film avondje te houden. Doordat de hersenen van iemand met ADD langer de tijd nodig hebben om alles een plek te geven, kost het ons ook meer moeite om in slaap te vallen. Je herinneringen en hersenspinsels komen voorbij (lekker alle gênante momenten herbeleven). Zucht… gaan we weer… zo lig je nog wel even naar het plafond te staren… dan toch maar weer op je mobiel kijken, op een gegeven moment zijn je hersenen zo moe dat ze zich gewonnen geven.

Ik ben (net als heel veel ADD’ers) een avondmens, zodra het begint te schemeren kom ik tot leven. De hele dag breng je als een zombie door en ‘s avonds kom je tot leven (zouden ADD’ers eigenlijk vampieren zijn? Haha mindf*ck!). Ik kan heel goed ‘s avonds leren of verslagen typen. Dat komt ook omdat ik overgevoelig ben voor licht. Ik zit altijd met mijn gordijnen dicht/halfdicht, zo kan ik mij het beste concentreren/functioneren.

Nou klinkt dit bij heel veel mensen bekend in de oren maar in mijn geval heeft het vooral veel slaapproblemen opgeleverd. Daarnaast heb ik nog weleens last van REM-slaap. http://www.dagennachtrust.nl

Hier heb ik een paar tips voor je wat kan helpen om je in ieder geval rustiger te laten “inslapen”.

Tip 1 : Schrijf je gedachtes op! Ja ja het klinkt duf maar het heeft mij erg veel geholpen.

Tip 2: Ga niet vlak voor het slapen gaan aan de gang met elektronische apparaten, je wordt er erg onrustig van. (is heel moeilijk tegenwoordig met smartphones en tablets) 

Tip 3: Eet weinig koolhydraten vlak voordat je gaat slapen. Ik eet vrij laat en ga daarna al vrij snel slapen, maar je slaapt er vrij onrustig van, dus wacht even met slapen nadat je gegeten hebt en vooral als je veel koolhydraten op hebt gehad.

Tip 4: Maak een avond wandeling! Frisse lucht en lopen is zeer goed voor je hersenen, zo kan je tijdens het lopen de gedachten die je erg dwars zitten van je af laten “lopen”. 

Na alsnog heel lang wakker hebben gelegen ben je toch uiteindelijk in slaap gevallen, alleen maakt het voor mij niet uit of ik er om 10 uur ‘s avonds er in lig of om 2 uur ‘s nachts ik slaap standaard maar 7 uur ongeveer, ook al zet ik geen wekker zodra ik wakker wordt kom ik niet meer in slaap.

MAARR…. kijk uit! kom niet in mijn buurt in de ochtend, aanspreken is op eigen risico. EXPLOSIEGEVAAR! Ik heb een onwijs ochtendhumeur. De reden is dat de hersenen van iemand met ADD moeilijker “uit te schakelen” zijn en in de ochtend het ook wel wat langer duurt voordat ze weer opgestart zijn. Hoppaa koffie/cola ingooien en je kan er weer voor gaan. Na mijn college duik ik altijd voor een uurtje mijn bed in om bij te slapen. Ik heb dat een tijdje geleden stop gezet om overdag te gaan slapen met de gedachten dat ik dan in de avond misschien wel makkelijker in slaap zou komen maar dat maakte geen verschil. Jep, even opladen want je hersenen hadden alweer de melding gegeven dat je batterijen alweer leeg waren, zo dat je lichaam weer op energiebesparingsstand stond. (Ik ben voor een oplaadsnoertje!)

Dit is één van de vele redenen dat een alledaagse taak voor mij en veel andere mensen met ADD al een hele opgave is. Er zijn heel veel mensen zonder ADD die dit niet begrijpen: “Hoe kan een dagtaak zoals boodschappen doen al zo’n opgave zijn? waarschijnlijk verzint ze dit gewoon”. Ik kan met zekerheid zeggen dat we dit ABSOLUUT NIET VERZINNEN! We zijn hier namelijk ook echt niet trots op en we willen al helemaal geen aandacht trekken hier mee!  Ik wil dit heel snel de wereld uit helpen!

 

#AlleDagenDromerig

PS. Als jullie mijn instagram gaan volgen kan ik jullie up-to-date houden over mijn blog! (@lidwiennk) #workinprogress!

 

 

Leave a Reply